Volleyboll

Cornelia Rosenqvist berättar om sin depression

I samband med Suicide prevention day gick Hylte/Halmstads förra volleybollstjärna ut och berättade om sin tunga hemlighet…

Efter tre säsonger i Hylte/Halmstad väljer den 197 cm långa centern Cornelia Rosenqvist att gå vidare i sin volleybolls karriär.

Nästa anhalt blir i Örebro där lockelsen med det professionella upplägget med alla bitarna kring laget, coachen & klubben.

Så här sa Cornelia till sin nya klubb när hon blev intervjuad
Örebro framstår som en väldigt härligt och enat gäng med höga ambitioner och starka framtidsplaner.

Allt har inte varit fantastiskt och baksidan är att Cornelia jobbat med sin depression.

Att våga ta steget ut och berätta att du inte mår bra – hur var det?
Helt ärligt så var det super läskigt.
I panik ringde en kompis direkt efteråt och bad henne att läsa, det är alltid läskigt att visa sig sårbar.
Jag fick så mycket kärlek & stöd på båda facebook & Instagram där jag valde att dela mitt inlägg, och jag hade pratat med någon enstaka i laget hur jag mådde, men tror de flesta började förstå att allting inte stod rätt till när jag började få panik attacker inne i Halmstad arena.
De var kroppen som sa ifrån att nu får det vara nog. Trappa ner. Vila.

Hur har du hanterat din depression
Såhär i efterhand är det lätt att vara efterklok., men jag har lärt mig att börjat lyssna på min kropp & mig själv mera, olika tekniker för att hantera vardagsångest, sluta springa före med huvudet rakt in i väggen( skämt o sido), våga stå på mig att säga nej, för ingen vinner på att jag mår dåligt.

Varken jag eller laget.
Även vikten av vila & återhämtning, göra mera saker än att spela & andas volleyboll. Har lärt mig mycket av den, kan förstå mig på den men återhämtar mig fortfarande ca 1 år efter.

Att jobba med sig själv psykiskt är ungefär samma som ” jag ska börja träna efter nyår”. Nästan svårare, man kan inte mäta sina mentala framsteg lika enkelt som vid påökning av vikter.

Mental träning tar lång tid, det som är det jobbigaste. När man väl är i mörkret vill man bara ut i ljuset igen. Frustrationen, tröttheten & tiden det tar är kraftansträngande.

Vad har du tagit för hjälp
Jag har dels gått via UMO o fått prata med en fantastisk kurator, men det gjorde jag direkt efter studenten när jag heller inte mådde så bra.

Det aktuella som vi pratar om nu så gick jag via vårdcentralen & sa att jag mådde psykiskt dåligt & blev vidare skickad till en kurator & så småningom en psykolog, när jag kände att jag o min kurator inte klickade.
För sådant händer, man klickar inte med alla, man känner sig inte bekväm/ tagen på allvar automatiskt bara för att en söker hjälp.

Vad tror du gjorde att du hamnade i depression
Svårt att säga så varför en person blir deprimerad, men jag gjorde för mycket som krävde ork & energi av mig under dygnets 24 timmar.

Ställde för höga krav på mig själv, ville vara bäst i allt jag tog mig för, kursen jag läste, skola & volleyboll -Sedan är det såklart även personliga saker som spelar in.
Sen utan ordentlig vila eller återhämtning är inget bra.

Förstod du att det var en depression
Nej jag förstod inte att det var en form av depression, det var först efteråt i januari/ februari som min psykolog sa att nu i efterhand så var det en ” lätt depression” dvs vardagen fungerar men man mår mentalt riktigt dåligt.

Ännu idag kan jag bli rädd att få ett återfall, men har börjat tänka klarare & sundare.

Många jobbar 7-16 & sedan hem, kanske tränar 1h & har familjeliv/ studerar. Men 7-16 & sedan fortsätter mitt ” jobb” ytterligare 2-3h.

Träningen kräver fysiskt men även mental styrka, vinnarskallen, självkänsla, självförtroende, fokus.
Efteråt & emellan är det därför extra viktig med återhämtning mentalt & fysiks för att orka fortsätta i samma takt avslutar Cornelia till Halmstadsport.se

Klicka för att kommentera

Skriv ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Till toppen