Bordtennis

Det finns bara en väg: upp igen

Under lov och nu senast påsklovet är vi lediga från skolan och dörren till träningsmöjligheter öppnas ytterligare vid sidan utav studerande. Tio dagar med möjlighet att köra två pass om dagen fanns upplagt på ett guldfat-emellertid passade inte denna satsning in med hur formen fysiskt men främst psykiskt var.

Fysisk aktivitet har i dagens samhälle syftet  att ta en paus från vardagen och göra någonting som man både tycker är kul och som man därmed mår bra av. Kroppen mår bra av röra på sig och skillnaden mot generationen dessförinnan är att motion inte finns in invävd i vardagen. Idag tar vi bilen till arbetet, vidare till affären och hem. Forskning visar på att våra mor och far föräldrar var starkare i och med det fysiska arbete som gjordes utan maskiner på ex gårdar och fabriker, samt var det förflyttningssättet utanför kretsen fordon många gånger. 

 

Klockan är ett centralt begrepp i vårt nu och tillbaka i historien börjar den först används under industrialiseringen. Urbanisering skedde och människor flyttade från landet till staden där fabriksarbete för penning började och begrepp som chef och klocka skapades. Här börjar schema att användas och även om arbetsförhållandena synnerligen skiljs åt med nutid härstammar vår vardag härifrån. Arbete från 06.00-19.00 (ca 12 h) var standarden för medelklassen-ett arbete utan maskiner och tekniska hjälpmedels tecken: med andra ord var arbetet uppbyggt med förutsättningen att använda fysisk kraft. Samhället har förändrats och jordbruket (som kräver fysisk styrka) är ideligen inte centralt längre. Det som idag går att relatera till vår verklighet är stillasittande arbete, elektroniska hjälpmedel och ett schema som späckas utefter klockslag. När arbetsdagen/skoldagen är slut har kroppen behov av att röra på sig och lösningen blir att gå till gymmet för dagens motion, vilket inte var läget förr. Svårigheten i vardagen är att hitta sitt schema som bildar glädje. Välmående och fysisk kapacitet kan jämföras med tidigare generationers vardag utanför klockslagen.

 

Första nyckel-begreppet i den här serien: vågskål.                                                                                                   

Vart går gränsen för hur mycket träning som är optimalt? Träningsschemat vilar på fem stycken pingispass i veckan och utanför det gym. Sammanlagt var normen för en vecka att köra ca 7 stycken träningspass, ibland mer och ibland mindre. Siffror spelar ingen roll som ensam del, det är när vi adderar konsekvenser av delens brukning som siffrorna kan bli belägget för frågeställning angående sin vardag. Vad mår JAG egentligen bra utav? Konsekvenserna för min del blev grov stress. För två veckor sedan satte jag stopp, stannade upp och bestämde mig för att sätta träningsförbud på mig själv. Oavsett hur mycket träning som lades ned befann sig aldrig känslan utav att vara nöjd över sin prestation, av att vara riktigt glad. Frågan är vad som är viktigt med träning isåfall, när vi från början tränade för att vi mår bra utav det? 

 Det fanns ingen skillnad mellan att vinna en poäng och förlora en poäng, en matt blick är ingenting som leder till framgång. Det här är ett resonemang ur mitt perspektiv, vilket är ditt? Oavsett mål, definition av satsning och framgång ska glädjen finnas där i grunden-det har jag bestämt mig för. När glädjen för sporten existerar elimineras motgångar och skapar möjligheter.

 

Dagar har passerat och bildat två veckor ifrån senaste tillfället med pingisträning. Acceptansen av att ge sig själv möjligheten till att vila har infunnit sig vilket har gett resultat. Resultatet är att längtan efter att spela pingis återigen finns. Schemat grundlagt med stress har ersatts med ett schema grundlagt med glädje. På tisdag är det pingisträning och glädjen finns på riktigt, den bubblar inifrån. Att ta en paus innebär inte ett slut, det innebär en nystart. Leendet spred sig när jag skrev föregående mening.

 

Fortsätt att läsa om alla häftiga sporter och bloggare här på Halmstadsport!

Fortsättning följer, massa glädje

//Sanna

 

 

Klicka för att kommentera

Skriv ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Till toppen